Vali keel:

TASUTA TRANSPORT PAKIAUTOMAATI

Alates 20€ tellimusest

Poodi
SEEDIMINE-linaseemneõli-linaseemnepulber-õunaäädikas

Kui haarad tükikese oma lemmiktoidust, ei mõtle sa ilmselt keerulisele protsessile, mis sinu kehas kohe pihta hakkab. Kindlasti oled kogenud kõhupuhitust ning seedeprobleeme peale sünnipäeva- või jõululauast tõusmist. 

Seedimine on keerukas protsess, mis saab alguse, kui toit suu limaskestaga kokku puutub ning lõpeb teatavasti väljutamisega. Seedimise mõistmine on arusaamine sellest, kuidas iga amps, mida tarbid, su keha mõjutab ning kuidas sina saad selle teekonna enda keha jaoks kergemaks muuta. 

Sellest postitusest saad teada, millised tooted võiksid olla head sõbrad sinu soolestikule ning seedimisele. 

Seedimise algtõed

Seedimine on protsess söödava toidu lagundamiseks, et toidust saadavaid toitained omastada ning keha energiaga varustada. 

Ainevahetus on organismi elutegevuse aluseks. Inimese ainevahetus on äärmiselt keeruline – selles osaleb ligikaudu 30 000 valku, millest kuni 4000 on ensüümid.

Seedekulgla on 5–10 m pikk ning on jaotatud järgmisteks osadeks:
  • suuõõs ja neel
  • söögitoru
  • magu
  • peensool (sh duodeenum ehk kaksteistsõrmiksool, jejunum, ileum )
  • jämesool (sh ussripik, käärsool, pärasool)
Seedimises osalevad ka:
  • kõhunääre ehk pankreas
  • maks – maksas toodetavad sapphapped saadetakse sapipõie vahendusel seedekulglasse

Kujutlege seedimist kui tehases olevat liini: toidu kokkupuude limaskestadega, toidu mehhaaniline purustamine hammastega, söögitoru läbimine, toidu töötlemine happelises maos, teekond läbi soolestiku (eri osades on ka erinev pH), kus toitained imenduvad ning jäätmete elimineerimine ehk väljutamine. Iga etapp on hädavajalik ja nõuab erinevaid ensüüme ja protsesse. Põnev, eks ole?

Seedeprotsessis on oma osa ka meie nahal. Huvitav ning oluline on silmas pidada, et nahk on meie keha kõige suurem organ. Saunaleil taastab ja puhastab rakke, tagades keha noorusliku välimuse – leili toimel kaovad koos higiga kehast erinevad jääkained.  Soovitav on saunatada 1 või 2 korda nädalas, rohkema saunatamisega hakkame kurnama oma immuunsüsteemi.

Miks seedimine on oluline

Lisaks toidu töötlemisele mõjutab seedimine inimese üldist tervist. Halvasti toimiv seedesüsteem võib olla seotud probleemidega nagu alatoitumus, väsimus, puhitus ja immuunsüsteemi tasakaalutus. Veelgi enam, paljud uuringud näitavad, et soolestiku tervis mõjutab isegi vaimset heaolu. 

Tänapäevateadusele tuginedes võib öelda, et väga paljud haigused ja enneaegne surm võivad olla tingitud valest toitumisest, ebapiisavast liikumisest tingitud südame-veresoonkonnahaigustest, ja ka toiduainete omavahelisest kokkusobimatusest. 

Kõhukinnisust võivad soodustada mitmed tegurid, nagu näiteks stress, ravimid, endokriinhaigused (nt diabeet, kilpnäärmehaigused), vähene liikuvus, vähene veetarbimine jne. 

Seedimise toetamine looduslike toodetega

Nagu vana ütlus ütleb: “Sa oled see, mida sööd.” Veelgi olulisem on, kuidas sinu keha tuleb toime toidu seedimisega. Kuigi on hulgaliselt sünteetilisi tooteid ja ravimeid, mis lubavad paremat seedimist, usume me Tervixis, et looduslikud rahvameditsiini teadmised võivad pakkuda tihti paremaid lahendusi. 

Eesti rikkalik loodus ja sügavalt juurdunud traditsioonid on andnud meile teadmiste kingituse – sellise, mis on põlvest põlve edasi antud. See iidne tarkus koos tänapäevase teadusega on rajanud tee Tervixi 100% looduslikele toodetele.

LINASEEMNETE tervislikkus peitub nende biokeemilises koostises. Nad sisaldavad rikkalikult õli-, valgu- ja limaaineid. Eelkõige on nad tuntud oma suure linoolhappe, mis on omega-3 polüküllastamata rasvhape, sisalduse poolest. Seetõttu on linaseemned ning nendest pressitud õli pälvinud suurt tähelepanu tervislikku toitumist soovitavates kirjatöödes.

Linaseemned sisaldavad ka valke ning külluslikult kiudaineid. Kiudained moodustavad seemne massist peaaegu neljandiku. 

Kiudained

Inimese organismi seedeensüümid ei ole võimelised kiudaineid lõhustama, kuid selleks on võimelised jämesooles elavad mikroorganismid. Seega on kiudained toiduks seedetrakti mikroobidele, kellel omakorda on oluline roll inimese immuunsüsteemi kaitsevõime tagamisel.

Kiudainete olulisus:
  • suurendavad toidu mahtu, tekitades sellega täiskõhutunde
  • kiirendavad toidumassi edasiliikumist peensooles
  • aitavad ennetada kõhukinnisust, südame-veresoonkonnahaigusi ja II tüüpi diabeeti
  • normaliseerivad kolesterooli taset
  • aeglustuvad glükoosi imendumist, vältimaks peale sööki veresuhkru taseme liiga kiiret tõusu
  • aitavad kaasa normaalse kehakaalu säilitamisele

Linaseemned on seega hea lisand oma toidulaua rikastamiseks. Vitamiinidest on esindatud E-vitamiini eri vormid ning ka B-rühma kuuluvad vitamiinid. Mineraalühenditest on esindatud kaalium, magneesium ning kaltsium. Mikroelementidest sisaldab linaseeme rauda, fosforit ning väikeses koguses mangaani, seleeni, vaske ja tsinki. 

Linaseemned on hea lahustumatute kiudainete allikas, mis ei lahustu vees, vaid jäävad seedetrakti pärast söömist. Seal imavad nad vett ja lisavad massi, mis võib väljutamisprotsessi regulaarsust edendada.

NCCIH* lisab, et linaseemneid tuleb tarbida koos piisava veekogusega. Vastasel juhul võib kõhukinnisus süveneda ning põhjustada soole ummistust. 

Samuti võib liiga palju linaseemneid või linaseemneõli põhjustada kõhulahtisust.

*USA Riiklik Täiendavate ja Integratiivsete Tervishoiuteenuste Keskus

LINASEEMNEPULBER:


Linaseemneid on kasulik tarbida purustatud kujul, kuna terved seemned läbivad seedekulgla tervel kujul – nii jääb kasulik omastamata.  Kui soovid seedimist toetada, on linaseemnepulber (ka linaseemnejahu) suurepärane valik. Oma rikkaliku kiudainesisaldusega soodustavad linaseemned korrapärast soolestiku tööd, ennetades kõhukinnisust. 

Lisaks sisaldavad linaseemned lignaane. Osal neist on nõrk naissuguhormoonidega sarnane toime, mistõttu nimetatakse neid füto- ehk taimeöstrogeenideks. Fütoöstrogeene soovitatakse naistel kasutada näiteks üleminekuaastatel, et vähendada naissuguhormoonide taseme kõikumisest tingitud häireid. 

Teadlased on uurinud linaseemne, samuti fütoöstrogeeni, kasutamist kuumahoogude leevendamiseks üleminekuaastatel. Ameerikas asuva Mayo kliiniku pilootuuringus osales 30 naist, kes tarbisid 6 nädala jooksul igapäevaselt 40 grammi purustatud linaseemneid, jälgides kuumahoogude sageduse muutust. Keskmine kuumahoogude sageduse vähenemine oli 50% – 7,3 kuumahoost 3,6-ni.

Uuringus selgus ka, et näiteks kõhupuhitus ja kõhulahtisus on võimalikud. Seetõttu tuleks enne fütoöstrogeenidega ravi alustamist kindlasti konsulteerida arstiga.

Teised lignaanid just seovad organismis leiduvat liigset östrogeeni. Osad lignaanid soodustavad meie soolestikus elavate bakterite paljunemist. Mõned toimivad antioksüdantidena, mis võivad siduda vabu radikaale kehas. 

Seedekulglas imab seemnemass endasse vett ning see paisub. Seetõttu tekib ka täiskõhutunne, mis võib vähendada näksimise tungi. 

Lisa linaseemnepulber igapäevasesse toidusedelisse – smuutisse, pudru peale, küpsetistesse, kastmetesse, suppidele, pajaroogadele – võimalusi on lõputult!

LINASEEMNEÕLI:


Linaseemneõli saadakse seemnete purustamise ning (eelistatult) külmpressimise teel. Nagu selle jahvatatud kolleeg, on linaseemneõli seedimise jaoks võimas abiline. Selle peamine panus tuleneb kõrgest oomega-3 rasvhapete sisaldusest. Oomega-3 rasvhapped on tuntud põletiku vähendajatena kehas ja soolestiku jaoks tähendab see kasulikele bakteritele tervislikumat keskkonda. 

Oluline on see, et linaõlis leidub rikkalikult kahte inimorganismile hädavajalikku rasvhapet – alfalinoleenhape ja linoolhape. Neid peetakse asendamatuteks – meie keha ei saa neid ise sünteesida, mis tähendab, et need tuleb inimesel omandada toidu kaudu. 

Organismis on neil mitu ülesannet: 

  • näiteks tagavad nad rakumembraanide häireteta talitluse, 
  • nendest lähtub mitmete bioaktiivsete ainete süntees ning 
  • neid on vaja selleks, et ainevahetus kulgeks häireteta. 

Rohke küllastumata rasvhapete sisalduse tõttu ei ole hea seda kuumutada. Lisaks on oluline meeles pidada, et soojus, valgus ja hapnik on linaseemneõli värskusele kõige suuremateks ohuteguriteks – õli rääsub kiiresti. 

Lisa linaseemneõli salatile või külmale kastmele. Parima maitse saamiseks kombineeri seda näiteks Tervixi õunaäädikaga, mis on naturaalne pastöriseerimata ning filtreerimata. 

ÕUNAÄÄDIKAS:

Õunaäädikas, eriti kui see on pastöriseerimata ning filtreerimata, on tõeline tervise toetaja. Naturaalses äädika “emabakterit” sisaldavas sademes leidub hulgaliselt väärtuslikke ensüüme. “Emabakter” on elus bakterite kogumik, mis aitab kvaliteetsel õunamahlal äädikaks käia. Pudelisse jääv kile/sade näitab, et tegemist on puhta elus tootega, millesse ei ole pandud lisaaineid. 

Õunaäädika tarbimine võib suurendada maohappe tootmist ja kogust maos, mis on vajalik teatud toitainete lagundamiseks. Peale selle võib õunaäädikast kasu olla veresuhkru stabiilsena hoidmisel peale söögikorda, aidates vältida tarbetut näksimist. Loe õunaäädika kasulikkusest ning kasutusvõimalustest: https://tervix.ee/tervisest-pakatav-ounaaadikas/ 

Loodusliku valiku tegemine

Tervix pole lihtsalt kaubamärk. See on pühendumus tervise edendamiseks kooskõlas loodusega. Iga meie toode on Eestis käsitsi valmistatud ja on traditsiooniliste retseptide ja hoolika tänapäevateadusel põhineva tootearenduse tulemus.

Tänapäeva maailmas, kus kohene rahulolu sageli asendab tõelist heaolu, tuleb teha iga päev teadlikke valikuid, et oma keha eest hoolt kanda. Valides meie looduslikud tooted, ei tee sa lihtsalt valikut parema seedimise nimel, vaid alustad teekonda tervikliku heaolu suunas.

Kokkuvõtteks

Seedimine on väga põnev ning ülioluline protsess meie kehas, mis mõjutab meie füüsilist ning vaimset tervist. Kutsume ka sind tegema iga päev oma toidulaua osas teadlikke valikuid!

KASUTATUD KIRJANDUS:

Kasutatud kirjandus:  Rahvalik ravitsemine G.Inger 1990

http://eestiloodus.horisont.ee/artikkel1008_997.html 

https://toitumine.ee/energia-ja-toitainete-vajadused/pohitoitained/susivesikud-sh-kiudained 

https://toitumine.ee/seedimine-ja-ainevahetus 

https://www.tlu.ee/opmat/ka/Taastvah/sauna_mju_ainevahetusele_sisenreja_seedessteemidele.html

https://www.tlu.ee/opmat/ka/Taastvah/nuandeid_saunatajale.html 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/263405#nutrition

https://womensmentalhealth.org/posts/phytoestrogens-and-menopause/ 

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sulge
Logi sisse
Sulge
Ostukorv (0)

Ostukorvis ei ole tooteid. Ostukorvis ei ole tooteid.



Keel



0